Je hart laten raken door God de Bruidegom
door Jaap Vogelaar
We houden van liedjes. En naast dat we er graag naar luisteren, vergelijken we ze graag met elkaar in de Hemelse Honderd of de top 1000 aller tijden. Liedjes vergelijken is niet alleen iets van deze tijd. Ook koning Salomo’s tijdgenoten deden hieraan. En de koning zelf schreef volgens hen de allerbeste: Het Hooglied, in het Engels: The Song of Songs (het lied der liederen).
Toen ik op mijn 19e tijdens Soul Survivor voor het eerst een ontmoeting met Jezus had gehad begon ik de Bijbel te lezen. Toen ik in Hooglied terecht kwam dacht ik serieus dat ik een drukfoutje tegenkwam. Dit boek in het midden van de Bijbel leek meer op de poster halverwege de Playboy dan op een serieuze boodschap van God. Toch kwam ik achter een verbazingwekkend weetje. De afgelopen 2000 jaar is er namelijk – op het boek Romeinen na – geen Bijbelboek waar zóveel over is geschreven dan over dit lied van koning Salomo. De Bijbel is bedoeld om ons bekend te maken met wie God is. En dit boek had blijkbaar veel mensen aan het denken gezet. Ik besloot om dit bijzondere lied te gaan onderzoeken. En het heeft mijn leven veranderd.
Een verhaal over een koning en een bruid
Hooglied gaat over een koning en een bruid. Beter gezegd een onvolwassen bruid. Je kent het wel. Een beetje zoals wijzelf zijn naar God. Een bruid die in het begin van het lied zo op zichzelf is gericht dat ze zegt:
Donker ben ik, maar toch aantrekkelijk… Let er niet op dat ik door de zon verbrand ben.
Dat klinkt een beetje als: “Ik weet dat u van me houdt, maar sorry voor wie ik ben. Let maar niet teveel op mij.” Ooit wel eens dit soort gedachten gehad? Ik wel.
Helemaal aan het eind van het lied praat de bruid echter niet meer over zichzelf. Ze heeft zichzelf helemaal overgegeven aan haar koning. Hoe heeft die koning dit voor elkaar gekregen?
The Kings Speech
Als er één ding is dat we uit het lied kunnen leren, dan is het wel dat de bevestiging van de koning het beste in zijn bruid naar voren haalt. Hij dwingt haar niet en hij geeft haar geen schuldgevoelens. Het enige dat de koning doet is de schoonheid van zijn bruid benadrukken. Net zo lang totdat zij zichzelf door zijn ogen gaat zien.
Wat dit boek zo bijzonder maakt is dat de Joden geloofden dat dit lied meer was dan een romantisch liedje. Zij geloofden dat zij in het evenbeeld van God gemaakt waren. Als een koning dus zulke sterke gevoelens voor zijn bruid kon hebben dan was dat alleen omdat deze gevoelens bij God begonnen waren. En dus mediteerden zij op de gedachte dat God, de Schepper van hemel en aarde, gedachten had als:
- Je bent mooi, mijn liefste, ja heerlijk (1:16)
- Zo prachtig als een lelie tussen het onkruid, zo is mijn vriendin (2:2)
- Laat me je stem horen, want die klinkt zo prachtig (2:14)
Ze bedachten welke geheimen er in de beeldspraak van het lied verborgen stonden. Ogen stonden voor aandacht, lippen voor woorden en wangen voor emoties. En door het lied lieten ze hun hart raken door God hun Bruidegom. Ze luisterden naar Zijn bevestiging. Net zo lang totdat zijzelf konden geloven dat zij als simpele, zondige mensen, werkelijk iets losmaakten in een passievolle God.
De Joden werden hierdoor geraakt. En ook ik ben veranderd door keer op keer na te denken over wat God door dit lied tegen mij wil zeggen. Meer en meer durf ik te geloven dat ik iets losmaak in God, dat Hij geniet van mijn liefde. Het is lastig om je hart te geven aan een afstandelijke God. Maar aan een God die naar je verlangt en die vol enthousiasme het beste in je naar boven roept? Daar kun je niet anders dan van houden! En dat maakt je hart vrij!